Posted on: 1 kwietnia 2021 Posted by: redakcja Comments: 0
Jak mierzyć efektywność pracy agencji rekrutacyjnej?

Zwracanie uwagi na efektywność, jest ważne we wszystkich sferach naszego życia. W momencie gdy analizujemy i mierzymy efektywność naszych działań, jesteśmy w stanie zapobiec podejmowaniu nieodpowiednich decyzji, co skutkuje zaoszczędzeniem czasu czy pieniędzy.

W szeroko pojętej sferze biznesowej, obserwacja efektywności pracy jest szczególnie istotna. Firmy starają się opracować strategię, która pozwoli usprawnić ten proces. Za przykład można wziąć agencję rekrutacyjną HR Contact, specjalizującą się m.in. w branżach fintech czy e-commerce, która przeanalizowała czynniki wpływające na efektywność działań  zewnętrznych partnerów.

Spośród 4 wskaźników: czasu realizacji rekrutacji (Time to Hire), kosztu zatrudnienia (Cost of Hire), zadowolenia hiring managera (Hiring Manager Satisfaction) i wskaźnika rotacji (Quality of Hire), wybrano te które na są najistotniejsze przy doborze partnera.

Według analizy to właśnie wskaźnik rotacji (Quality of Hire) odgrywa największą rolę.

Za co właściwie odpowiada ten parametr i dlaczego zajął pierwsze miejsce?

Wskaźnik rotacji (Quality of Hire) pozwala sprawdzić jak został przeprowadzony proces rekrutacji, biorąc pod uwagę całokształt współpracy pomiędzy agencją rekrutacyjną a organizacją, dla której był realizowany. Wskaźnik ten pokazuje jakość zatrudnienia. Np. ilu osobom zatrudnionym za pośrednictwem agencji firma przedłużyła umowę o pracę lub ile osób kontynuuje współpracę z daną organizacją po roku pracy.

Drugi równie istotny wskaźnik – czas realizacji rekrutacji (Time to Hire) – informuje o tym, jak szybko agencja rekrutacyjna dociera do odpowiednich kandydatów oraz w jakim czasie rekomenduje osoby na dany wakat.

Jak podaje serwis eRecruiter – “w połowie firm w Polsce średni czas rekrutacji wynosi od dwóch tygodni do miesiąca (52% wskazań). Jednak aż co czwarty przedstawiciel działu HR odpowiedział, że proces ten może trwać nawet do trzech miesięcy. Ponadto, najbardziej czasochłonnymi etapami są spotkania z kandydatami (32%) i spływ aplikacji (22%).”

Tak więc, czas realizacji rekrutacji jest zależny od wielu czynników i często jest bardzo indywidualny, chociażby przez wzgląd na stanowisko. Czas realizacji rekrutacji (Time to Hire) jest kluczowy nie tylko dla agencji rekrutacyjnej, ale także dla firmy, z którą pracuje agencja – świadczy o efektywności prowadzonego procesu.

Zatrudnienie nowej osoby do organizacji to proces złożony. Wiele osób, w tym dział HR, hiring managerowie współpracują razem przy przygotowaniu profilu kompetencyjnego osoby którą planują zatrudnić, a następnie podejmują wspólnie decyzję o zatrudnieniu. Jednakże warto pamiętać, że hiring manager jest osobą która zna swój zespół, wie jakie kompetencję są w zespole oraz jakie są potrzebne, aby sprawnie realizować założone cele. Dlatego, następnym wskaźnikiem, który warto ewaluować przy wyborze agencji rekrutacyjnej do współpracy jest zadowolenia hiring managera (Hiring Manager Satisfaction) ze współpracy z agencją rekrutacyjną pod kątem realizowanych celów przez talenty zarekomendowane przez agencję rekrutacyjną.

Następnym wskaźnikiem, który warto monitorować jest koszt zatrudnienia (Cost of Hire). Wskaźnik ten jest istotny ponieważ pokazuje jakie koszty ponosi firma zatrudniając nową osobę do organizacji. Agencja rekrutacyjna HR Contact pokazuje jak dzielą się ta koszty na wewnętrzne i zewnętrzne:

WEWNĘTRZNE

  • wynagrodzenie zespołu zaangażowanego w rekrutację,
  • narzędzia (licencje software’owe i narzędzia sourcingowe),
  • program rekomendacji wewnętrznych,
  • koszty szkoleń,
  • przygotowanie stanowiska pracy.

ZEWNĘTRZNE

  • wynagrodzenie agencji rekrutacyjnej,
  • wydarzenia branżowe (konferencje, targi pracy),
  • publikacja ogłoszeń.

Skoro już wiemy, że efektywność agencji rekrutacyjnej oraz jakość zatrudnienia (Quality of Hire), są jednymi z najistotniejszych czynników przy wyborze partnera rekrutacyjnego, warto o tych wskaźnikach porozmawiać z potencjalnym partnerem rekrutacyjnym.

Źródło: https://hrcontact.co/pl/artykul/jak-mierzyc-efektywnosc-pracy-agencji-rekrutacyjnej

Leave a Comment