Znajomość języków obcych ma dla pracodawców kluczowe znaczenie. W XXI wieku w wielu branżach trudno funkcjonować bez znajomości języka angielskiego, a każdy inny — dodatkowy jest wartością dodaną. Pracodawcy wnikliwie sprawdzają, czy podane w CV kompetencje językowe są prawdziwe i jak twierdzą eksperci od HR wcale nie wynika to z tego, że angielski faktycznie przydaje się w czasie pełnienia obowiązków zawodowych. Dlaczego angielski jest tak ważny dla pracodawcy i czy powoduje on wzrost zarobków?
Czy znajomość języka angielskiego dla pracodawcy ma znaczenie?
Znajomość języka angielskiego to jedno z podstawowych wymagań, które można znaleźć w ogłoszeniach rekrutacyjnych. Pojawia się ono w anonsach dotyczących wielu branż, a także dotyczy pracowników na różnych szczeblach firmowej hierarchii. Zauważyć można, że pracodawcy wymagają znajomości angielskiego nie tylko od osób, które będą mieć kontakt z zagranicznymi klientami czy kontrahentami, ale także tych obsługujących polskich klientów czy w ogóle niemających z nimi styczności. Dlaczego tak jest?
Przede wszystkim dlatego, że zależy im na profesjonalnym wizerunku firmy. Jeśli więc marka prowadzi działania za granicą klient lub kontrahent powinien bez problemu porozumieć się z osobą odbierającą telefon, maila czy przyjmującą go w biurze. Angielski ważny będzie również, jeśli pracownik zostanie wysłany w zagraniczną podróż służbową, na targi, szkolenia itp. Angielski pozwoli mu nie tylko komunikować się, ale i nawiązywać kontakty biznesowe, negocjować itp. – czyli wykonywać swoje obowiązki zawodowe.
Znajomość angielskiego wymagana jest również od pracowników, którzy z obsługą klienta nie mają nic wspólnego np. grafików. Często jest to efektem tego, że wiele programów lub branżowych źródeł wiedzy wymagają researchu w tym języku – jego znajomość jest więc standardowym narzędziem pracy.
Nie ma też co ukrywać, że informacja w CV o biegłej znajomości angielskiego jest dla pracodawcy sygnałem mówiącym o osobowości kandydata. Odbierana jest ona jako podejście do samokształcenia, rozwoju, zdobywania wiedzy, szkolenia się. Certyfikaty językowe są natomiast postrzegane jako potwierdzenie, że kandydat lubi osiągać cele, umie pokonać stres, zmotywować się do działania, dokańczać rozpoczęte projekty i nie poddawać się, gdy pojawiają się problemy. Znajomość języka obcego w stopniu zaawansowanym świadczy też o tym, że osoba go umiejąca, ma pasje i hobby, a z taką zazwyczaj lepiej i ciekawiej się pracuje. Jej obycie i zainteresowania mogą też wnieść wiele do firmy. Wszystko to zostanie docenione przez pracodawcę, który poliglotom zaoferuje wyższe wykształcenie. Badania przeprowadzone w 2017 roku wskazują, że osoby biegle rozmawiające po angielsku mogły liczyć na pensję o 35% wyższą niż te z podstawową znajomością tego języka.
W których branżach angielski jest najbardziej potrzebny?
W XXI wieku angielski potrzebny jest nie tylko na stanowiskach kierowniczych czy w międzynarodowych firmach. Wymagany jest on też u pracowników niższego i średniego szczebla. Zapotrzebowanie na pracowników znających język angielski jest w każdej branży od IT, przez marketing, po turystykę. Rozwój polskich firm i ich wejście na rynki zagraniczne sprawił, że jest duże zapotrzebowanie na pracowników obsługi klienta z językiem angielskim.
Naucz się mówić po angielsku metodą Aktywnego Mówienia
Nauka języka angielskiego wielu osobom wydaje się zadaniem niemożliwym do wykonania. Czasy, reguły gramatyczne, tysiące wyjątków, miliony słówek – wolą odpuścić i pogodzić się z niższymi zarobkami. Ty jednak nie musisz być jedną z tych osób. To, jakie efekty osiągnie się w nauce, w dużej mierze zależy od wybranej metody przyswajania wiedzy. Metodą, która w krótkim czasie pozwoli swobodnie konwersować po angielsku, jest ta Aktywnego Mówienia. Polega ona na ćwiczeniach wykonywanych samodzielnie w oparciu o nagrane lekcje dostępne na https://szybkanauka.pro/. Zadania wykonywać można w dowolnym czasie i miejscu – stojąc w korku w samochodzie, gotując obiad, czy odpoczywając na hamaku w ogrodzie. Już kilka pierwszych lekcji pozwoli poznać podstawowe zwroty i wyrażenia, dzięki którym będzie można swobodnie rozmawiać z klientami czy kontrahentami. Co więcej, umiejętności te pozyska się bez spędzania długich godzin nad podręcznikami i bez mozolnego kucia słówek.